۱۱ تیر ۱۴۰۱، ۱۱:۵۱

از سوی محققان ایرانی صورت گرفت؛

صرفه جویی ۹۲ درصدی آب در تولید علوفه با ساخت سامانه کشت بدون خاک

صرفه جویی ۹۲ درصدی آب در تولید علوفه با ساخت سامانه کشت بدون خاک

سامانه نوین کشت بدون خاک به همت عضو هیئت علمی پژوهشکده مکانیک سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران ساخته شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت علوم، دکتر عباس اکبرنیا مجری این طرح درباره اهداف انجام طرح مذکور گفت: در شرایط فعلی علوفه مورد نیاز دام در کشور با کمبود قابل توجهی مواجه است. تحقیقات و مطالعات مختلف بیانگر آن است که در بخش کشاورزی، کمبود آب یکی از عوامل محدود کننده تولید محصولات کشاورزی از جمله خوراک دام است. بنابراین مدیریت دراز مدت منابع آب به خصوص در مناطق خشک و نیمه خشک نیازمند استفاده بهینه و اقتصادی از منابع آبی موجود است.

وی در ادامه بیان داشت: سامانه کشت نوین هیدروپونیک ارائه شده نسبت به سامانه‌های موجود بسیار متمایز بوده و در یک سالن با مساحت برابر، دارای ۲۰ درصد سطح زیر کشت بیشتر و ۲۵ درصد مصالح مصرفی کمتر است. در این سامانه در هر ۷ روز یک برداشت کامل علوفه صورت می‌گیرد و در این بین مصرف آب تا ۹۲ درصد و انرژی تا ۷۵ درصد صرفه‌جویی خواهد شد.

گفتنی است کشت هیدروپونیک (‌آبکشت) شیوۀ کشت گیاه، بدون خاک است. در این روش با افزودن عناصر ماکرو و میکرو به آب، عملاً نیاز گیاه به خاک منتفی می‌شود. در سامانه نوین کشت بدون خاک ساخته شده، بستر کشت سینی‌های دوار معلق در سطح افق هستند که مجموع چند سینی (بستر) با فاصله مناسب بسته به نوع و ارتفاع رشد محصول، سوار (متصل) بر یک محور عمودی مشترک بوده و یک واحد کشت هیدروپونیک را تشکیل می‌دهند. چندین واحد کشت بدون خاک در کنار هم در یک سالن تشکیل سامانه کشت بدون خاک (هیدروپونیک) را خواهد داد.

خبرگزاری مهر را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید 

کد خبر 5528488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • محسن 09127531096 IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      5 0
      با سلام و احترام در موردکد خبر 5528488 صرفع جویی 92 درصی آب برای تولیدلطفا برای راه اندازی یک مجموعه تولیدی از کجا باید شروع و به چه کسی مراجعه کنیم لطفا راهنمایی بفرمایید
      • IR ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
        0 0
        این کشت چند ساله که در نقاط مختلف ایران رایج هست خبرگزاری مهر این خبرهلی عجیب چیه کار می کنید
    • کردستان IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
      0 0
      لطفاااااااااااا!!!!!!!!!!! قوز بالا قوز درست نکنید از نخبه ها بخاید دستگاه بزرگ آب شیرین کن تولید کنن از اقیانوس بی کران خدا آب بگیرید تصفیه بشه بفرستیم مناطق تشکیل ریزگرد و گردو خاک تو ایران و عراق که بهترین و حاصلخیز ترین خاک رو داره و تبدیلش کنیم به کشت برنج =هم تولید +هم سلامتی و کنترل ریزگردو..
    • کردستان IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
      0 0
      نظرم رو پخش کنید
    • لرستان IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
      0 0
      این همه خاک خشک و بی آب و تولید ریزگرد آب رو بفرستید اونجا چرا اکسیژن جانوران آبزی بیچاره رو قطع میکنید؟؟؟؟؟؟؟
    • قروه IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
      0 0
      بودجه +بکارگیری نخبگان عزیز +تولید دستگاههای بزرگ آبشیرین کن +استفاده از برق خورشیدی و هسته ای +ارسال آب کشاورزی به مناطق خشک و تولید ریزگرد +کشت و تولید برنج +تولید صادرات ارز +پایان ریزگرد 🤔تمام
    • خسرو سلجوقی IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
      0 0
      سلام این کار قبلا در استان اصفهان و در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و در سبزوار هم ساخته شده است و مزیت جدید نسبت به این دو چیست؟